Vipps lanserte nylig nyheten om at man kan tæppe kontaktløst i butikken. Dermed blir Vipps den første betalingsappen globalt til å utfordre Apple Pay på iPhone.
– Vi har kjempet lenge for å få konkurrere på lik linje med Apple. Derfor føles det nesten surrealistisk å endelig lansere vår helt egen løsning. Dette blir nå en sjeldent spennende kamp mellom verdens sterkeste merkevare og Vipps, sier Rune Garborg, sjef i Vipps Mobilepay, i en pressemelding.
Store internasjonale teknologiselskaper, som Apple, Google, Samsung og Garmin, har tilbudt kontaktløs betaling med mobil og smartklokker i en årrekke. Nå vil derimot det norske selskapet gå i kampen mot de store aktørene.
For øyeblikket vil kontaktløs kortbetaling med Vipps kun støttes av BankAxept, som aksepteres hos de fleste butikker i Norge. I pressemeldingen kungjorde de at betalingsnettverkene Visa og Mastercard vil bli integrert i løsningen før sommerferien 2025.
Løsningen er nå tilgjengelig for norske kunder i Sparebank 1 og DNB, men flere banker vil bli lagt inn fortløpende. I tillegg jobber selskapet med å lansere kontaktløs betaling til våre nordiske naboer i Sverige, Danmark og Finland.
– Vi konkurrerer mot Apple, en de største merkevarene i verden. Derfor er det viktig å lansere så raskt som mulig. Og så kommer vi til å legge til flere banker, internasjonale kort og andre forenklinger fortløpende, sier Garborg.
«Tæpping med Vipps fungerer på alle kortterminaler som aksepterer BankAxept-kort, noe som gjelder mer enn ni av ti kortterminaler i Norge. Om noen måneder, og i god tid før sommerferien, blir tjenesten også tilgjengelig for Visa- og Mastercard-kort. Da kan brukere tæppe med Vipps i hele verden.»
– Vipps
Lanseringen av kortbetaling med Vipps ble mulig etter at EU og Apple ble enige om en avtale som ga andre digitale lommebøker tilgang til iPhone i juli tidligere i år, etter flere trusler om bøter fra konkurransemyndighetene i EU. Garborg mener utrullingen viser at de kan hamle opp mot de store selskapene.
– At vi, som i internasjonal sammenheng er små, er først i verden med et konkurrerende alternativ på iPhone, er stort. Det viser at vi kan hevde oss i konkurranse mot større internasjonale aktører. Jeg er utrolig stolt av kollegaer som har jobbet hardt for å få dette til, og takknemlig for det gode samarbeidet med BankAxept og Thales, uttaler Garborg.
Thales er for øvrig et fransk forsvars- og elektronikkselskap som samarbeider med Vipps for å tokenisere betalingskort og gjøre kortene tilgjengelig i ulike betalingsløsninger.
Vipps har bygget opp en solid merkevare i Norge og 4,6 millioner nordmenn benytter seg av appen. Nyheten er en stor milepæl for selskapet, som bidrar til at man kan bruke Vipps til alle typer betalinger. Hittil har selskapet først og fremst vært mest kjent for deres vippse-funksjon, men vil nå ta steget ut til fysiske butikker.
– Vi tror vippsere synes det er en fordel å bare forholde seg til én betalingsapp, og endelig kan de bruke Vipps i situasjoner de tidligere ville brukt plastkortet sitt, sier Garborg.
Lars Istre, markedssjef i Vipps, forteller at lanseringen vil forenkle hverdagen for både personer og butikker. Han beskriver at det positive engasjementet rundt tæpping med Vipps har overgått alle andre tidligere lanseringer.
- Vipps ble lansert 30. mai 2015, og i løpet av de ti første dagene ble appen lastet ned 100.000 ganger. Til sammenligning ble tæpping med Vipps aktivert av 100.000 brukere i løpet av de første ni timene etter lansering, forteller Istre til Kampanje.
«Tæpping med Vipps er veldig, veldig enkelt. Hold mobilen din inntil kortterminalen, og vipps, så har du betalt. Du kan også sette Vipps som standard betalingsapp på iPhone og Android, så slipper du å åpne Vipps for å betale. På iPhone dobbeltklikker du på sideknappen, og på Android låser du bare opp mobilen.»
– Vipps
Dagen etter at tæpping med Vipps ble lansert, kunngjorde DNB at de endelig åpner for Apple Pay for alle DNB-kunder. Banken har tidligere utelatt betalingsløsningen fordi de mener Apple har forhindret konkurranse og innovasjon ved å nekte andre digitale lommebøker.
– Det er nok mange kunder som synes at de har ventet på Apple Pay en stund. Vi har vært ærlige på at så lenge Apple ikke åpnet for fri konkurranse for å bruke teknologien på mobilen deres, var vi avventende, uttalte Maria Løvold, konserndirektør for personmarkedet i DNB, til E24 og fortsetter:
– Da EU kom med beslutningen i vår sa vi: «ok, det er fair, da åpner vi», uttalte hun.
Dermed blir det et kappløp mellom å kapre flest kunder mellom Apple og Vipps, spesielt blant DNBs kunder som tilbyr begge betalingsløsningene.
Dagbladet la inn en meningsmåling i sin artikkel om saken. I skrivende stund var det flere som stemte at de ville ta i bruk Google Pay eller Apple Pay, men tid vil vise om Vipps klarer å tiltrekke seg flere kunder enn de store aktørene over tid.
Betalingsløsning | Andel i prosent | Antall stemmer |
---|---|---|
Vipps | 29 % | 933 |
Google Pay/Apple Pay | 37 % | 1208 |
Ingen av delene - jeg tæpper med bankkortet | 25 % | 826 |
Kontanter er konge | 9 % | 283 |
Kilde: Dagbladet
I motsetning til Dagbladets meningsmåling, foretrekker nordmenn flest å betale med sitt fysiske debet- eller kredittkort. En rapport utstedt av Norges Bank viser at kun 8 % av alle betalinger i butikk ble gjort med mobil, smartklokke eller ringer.
Kjetil Bøe, leder fo BankAxept, mener at utrullingen av Vipps vil kunne bidra til å endre betalingsvanene til nordmenn. Han tror dette tallet kan økes til 25 % i løpet av neste år.
– Med den sterke merkevaren til Vipps, tror vi mange vil la plastkortet ligge igjen hjemme og tæppe med Vipps i butikken. Frem til nå har betaling med mobilen vært på et lavt nivå, men med Vipps på banen, vil ting skje raskt, sier Bøe i en pressemelding.
– Det vil ikke overraske meg om en fjerdedel av alle nordmenn tæpper med mobilen i butikken i 2025.
At Vipps ruller ut tæpping i butikk, i kombinasjon med at Norges største bank godkjenner betalingsløsningen til Apple Pay, vil trolig øke andelen som betaler kontaktløst med mobil og andre smarte enheter i 2025.
Registrer deg i dag for å motta de seneste nyhetene, tips og anbefalinger rett til din e-post!