Når et kredittkort kommer på avveie kan det føre til store økonomiske problemer, spesielt hvis du er på reise og bruker kortet som din primære betalingsmetode på turen. I slike situasjoner kan du risikere å stå uten penger dersom kredittkortet blir borte. Her får du en innføring i hvordan du sperrer kredittkortet ditt, samt nyttige tips og triks for å unngå å havne i slike uheldige situasjoner.
Oppdager du transaksjoner på regninger som du ikke kjenner til, eller har du mistet kredittkortet ditt på reise? Da bør du umiddelbart kontakte banken din for å sperre kortet. For å sikre at ingen handler i ditt navn eller bruker kortet ditt til å kjøpe varer og tjenester på nett, er det viktig at du informerer banken så snart som mulig, slik at de kan hjelpe deg ut av situasjonen.
Transaksjoner du ikke vedkjenner deg kan erstattes gjennom kredittavtaleloven i Norge, slik at du kan få tilbake pengene dine, med mindre du har vært uforsiktig med hvilke nettsider du har handlet hos.
Mister du kortet ditt på reise, er det viktig å ha en backup plan i tilfelle du står der uten kort og penger til å fortsette reisen eller komme deg hjem. En god løsning er å bruke kontaktløse betalingsmetoder ved å legge til kortene dine i mobilapper som Google Pay eller Apple Pay og la de fysiske kortene bli igjen hjemme.
Fordelen med å bruke Google Pay eller Apple Pay, er at du enkelt kan fjerne kredittkortet ditt fra tjenesten dersom telefonen kommer på avveie. Sperrer du kredittkortet derimot, må du bestille et nytt kort fra banken og stå uten tilgang til kortet i flere dager.
Kredittkort tilbyr ofte både reiseforsikringer og ID-tyveriforsikring som kan hjelpe deg i slike situasjoner ved å gi deg nødkontanter som du kan leve av til du kommer deg hjem igjen. Likevel er det lurt å ha alternative betalingsmetoder tilgjengelig dersom uhell skulle skje.
Bankene i Norge tilbyr vanligvis to ulike alternativer for å sperre kredittkortet ditt dersom du mister det eller blir frastjålet kortet.
De fleste banker tilbyr en nettbank der du selv kan gå inn og sperre kredittkortet dersom du har tilgang til internett. For å sperre kortet logger du deg inn i nettbanken din. I menyen finner du et alternativ som heter "Mine kort" eller lignende, og deretter velger du "sperre kort". Fremgangsmåten kan variere noe fra bank til bank, men alle banker i Norge skal tilby en selvbetjent løsning for dette.
Hvis du ikke klarer å gjøre dette selv, eller ikke har mulighet til å logge inn på nettbanken for øyeblikket, kan du ringe til kundesenteret. Enkelte banker har egne telefonnumre for å sperre kredittkort, mens andre tilbyr dette som et valgalternativ når du ringer hovednummeret. Når du ringer kundesenteret, må du svare på flere sikkerhetsspørsmål før du kan få sperret kredittkortet.
Dette er fordi kundesenteret må være sikre på at de snakker med den reelle eieren av kortet. De kan be om alt fra informasjon om den siste transaksjonen på kredittkortet, kundenummeret ditt, eller fødselsnummeret ditt for å identifisere deg som kunde.
DNB - Du kan enten ringe (+47) 915 04800 eller starte en chat på nettsiden om du ikke har mulighet for å logge deg inn med BankID for øyeblikket og utføre dette selv.
Nordea - De har en døgnåpent sperretjeneste på telefon (+47) 232 06 001. Bare følg den automatiske veiledningen på telefonen eller snakk med en på kundesenteret direkte som kan hjelpe deg med å sperre kortet.
Danske Bank - Ring enten (+47) 987 01 005 eller (+47)987 08 540 for å sperre kredittkortet ditt. Du kan ringe døgnet rundt.
Remember - Ring +47 73 89 77 55, enten fra Norge eller utlandet, hvis du vil sperre et kredittkort fra Re:member. Tjenesten er døgnåpen.
Registrer deg i dag for å motta de seneste nyhetene, tips og anbefalinger rett til din e-post!